28

Úno

Tryzna za Nárviho

Upozornění: Většina informací v tomto článku vychází primárně ze sdílené gnóze různých lidí a nikoli z mytologických pramenů.

Asi každý, kdo se jen letmo seznámil se severskou mytologií, ví, že bůh Loki měl s obryní Angerbodou tři nechvalně proslulé potomky. Hel, bohyni zásvětní říše, Fenriho, největšího z vlků Jotunheimu a Jormungandra, hada, který, ležíce na dně oceánu, obepíná celý svět. Tito Lokiho potomci jsou klíčovými postavami severské kosmologie a jen těžko je opomenout, ať už se hlásíme k jakémukoli proudu severské tradice. Hel ve svém podsvětí drží Baldra (jehož smrt je přisuzována Lokimu) a Fenrir a Jormungandr mají při Ragnaroku zabít Ódina a Thora. Někdo tyto tři potomky Lokiho uctívá jako základ Rokkr panteonu, jiný v nich může vidět ztělesnění zla.

Tento článek o nich ale nevypráví. Ne každý už ví, že potom, co Loki na Ódinovo pozvání opustil Jotunheim a usídlil se v Asgardu, zamiloval se do bohyně Sigyn. Její přesný původ není znám, nejčastěji se soudí, že je potomkem Ásů a Vánů, ale jména jejich rodičů neznáme a ona o nich nemluví. Když jí Loki poprvé potkal, byla sotva odrostlá dětskému věku a nejspíš nikdo z bohů netušil, že se stane Lokiho ženou.

Jejich sňatek nenašel pochopení ani mezi Lokiho lidem ani mezi Ásy, mezi kterými Sigyn vyrůstala. Ásové se většinou domnívali, že Loki omámil Sigyn magií jotunů nebo že si získal její přízeň svým obratným a prolhaným jazykem, který je mu vlastní. Ani jeden z rodů nedokázal pochopit, že Loki Sigyn opravdu vroucně miloval a miluje jako nikdy nikoho v devíti světech a že ani Ódin ani Angerboda nedokázali pochopit složitou Lokiho osobnost tak dobře jako právě mladičká Sigyn.

A jen velmi málo lidí ví, že Loki a Signn měli dva syny, kteří se jmenovali Váli a Nárvi. Váli byl starší z nich a byl více po otci, mladší Nárvi zase více připomínal matku. Přesto ale spolu měli takřka ideální bratský vztah a oba dva vroucně milovali své rodiče. A o nich bych zde rád něco napsal.

Když byl Loki předveden před sněm bohů, kde se měl zodpovídat ze svých činů a kde bylo rozhodnuto o Lokiho potrestání, byli zde přítomni i jeho synové. Když pak padl rozsudek, vytasili oba dva meče a postavili se bok po boku všem Asgárdským bohů, aby bránili svého otce. Thór se však chtěl Lokimu pomstít za všechny jeho triky a nedopustil, aby mu v cestě stáli dva mladíčci. Dříve než ale stačil pozvednout své kladivo, zasáhl Ódin. Proměnil Válího ve vlka a vetkl do jeho srdce takovou zuřivost, že ten namístě rozsápal svého mladšího bratra. Poté se bohové seběhli k Nárfiho tělu a začali trhat jeho střeva, ze kterých pak zhotovili provaz, kterým byl Loki připoután ke skále. Neštastného Váliho ztraceného ve vlčí podobě pak ponechali svému osudu.

Za Baldra pak plakal (skoro) celý svět a bohové mu vystrojili skvělý a slavný pohřeb, Nárvi a Váli však byli zapomenuti. V celém mýtu o Lokiho trestu a Baldrově smrti po nich zůstala jen malá zmínka, jakási poznámka pod čarou, kterou většina čtenářů přehlédne. Mnozí vyznavačí Ásatrů po celém světě pořádají rituály, aby uctili Baldrovu smrt, ale o tragické smrti Lokiho synů většinou nemají ani ponětí.

S tím, jak se začala formovat tradice Rökkru, našlo mnoho lidí cestu nejen k Lokimu a Angerbodě, ale také k jeho druhé ženě Sigyn. Oba dva pak projevili přání, aby se nezapomělo na jejich děti. Tak začal možná po více než tisíci letech, ale možná vůbec poprvé v historii, vznikat kult Nárviho.

V případě Nárviho se nejedná se o klasické uctívání, jak ho známe z mnoha pohanských obřadů. Nárvi se netrápí tím, že se mu nedostalo slavného pohřbu jako Baldrovi. Nestojí o něj, stejně jako nestojí o majestátní obřady plné exotických obětin a složitých rituálních nástrojů. Trápí ho jen to, jak moc se na jeho osud zapomělo, a že byl navždy odsouzen trávit život v říší Hel, své nevlastní sestry.

Chcete-li uctít Nárviho památku a udělat mu radost, stačí málo. Věnujte mu chvíli ze svého volného času a mluvte s ním. Půjdete-li na procházku k řece nebo do lesa, otevřete se mu a nechte ho, aby mohl alespoň chvíli vnímat svět kolem Vás vašimi smysly. Ne proto, že je synem dvou velkých bohů, ale proto jaký byl on sám. Citlivý, chápavý, věrný, milující a i přes svůj mladý věk moudrý. A také pro to, kým by mohl být a co vše by mohl vykonat, kdyby dostal šanci vyrůst a dospět.

Některé možná při čtení těchto řádků napadne, proč se vzpomíná jen na Nárviho a zapomíná se na jeho bratra Váliho. Váli se však stále trápí nad smrtí svého bratra. Jen velmi málo lidí mělo šanci s ním hovořit a jediné, co jim pak řekl, bylo: “Dělejte to, co chce Nárvi”.

Na první pohled se může zdát, že Nárvi Vám vlastně nic nenabízí a jen bere. V Rökkru je poměrně běžné, že vztahy s bohy jsou mnohem osobnější a často i intimnější než třeba v Ásatrú a mnozí z nás berou Nárviho jako člena vlastní rodiny. A z vlastní zkušenosti mohu říct, že mi Nárvi změnil život víc, než jiní známější a “mocnější” bohové. Propůjčíte-li mu totiž své smysly, máte zároveň možnost jeho smysly vnímat. Vidět a cítit svět tak, jak ho vidí On. A velmi neskromně věřím, že to ze mě udělalo o něco málo lepšího člověka.

Zdroje:

Korektura provedla Naja, obrázek převzat od Grace D. Palmerové


 
28.2.2012 | Kategorie: Pohanská praxe, Pohanství | Napsal: Darken | Komentářů: 8 | Štítky: , , ,

8 komentářů k “Tryzna za Nárviho”

  1. Catalessi napsal:

    Ono když už se zamýšlíš nad morálním pozadím příběhu, tak bych na obranu Ódhina chtěla vystoupit s tím, že to není ani tak civilní zločin, ale byla to válka a tak se jednalo o zabití nepřítele v boji, prostřednictvím kouzla.
    Válka se posuzuje trochu jinak a má jiné následky, prastrýc Gottlieb byl prý taky „hodnej“, ale přesto ho odsunuli…

  2. Pavel Ungr napsal:

    Já se teda nechci zastávat nikoho, jen drobný komentář pomocí obrázku:-) Který podle mě vystihuje absurditu celé situace:-)

  3. Catalessi napsal:

    Mně to s tím Baldrem zas tak divné nepřijde, nestalo se ti někdy Cody, že ses jako dítě před sourozenci přiznal k nějaké slabosti, třeba že se bojíš v noci potmě na záchod, a oni ti pak zhasli, když jsi tam šel? (A měli z toho prču.) Prostě je to lidské, bavit se na něčí účet.

  4. Šárko, vím co myslíš, ale článek nebyl míněn jako obžaloba 🙂

  5. Šárko, chápu co tím myslíš, alel článek nebyl míněn jako obžaloba 🙂

  6. Catalessi napsal:

    OK, Michale, jen jsem chtěla říct, že jsou různé úrovně spravedlnosti (právní, morální, sociální), a na této rovině to Ódhin bral jako spravedlnost sociální, v jejímž rámci se bil za svou blízkou rodinu a bylo mu tak v té chvíli jedno, že je Nárvi vcelku milý kluk :-).

  7. Myslic napsal:

    Mě teda Baldra nijak moc líto nejni, stejně mě přijde takovej moc „kristovitej“. Ale rozhodně netruchlim ani za Narfiho. Odin jen vyrovnal skóre a ještě ho navýšil…. Prostě pohodová krevní msta 🙂

  8. fztuzu napsal:

    je to moc smutný. když jeden cenzura senilní dědek zabije mladýho kluka.

Napsat komentář